314527_avatar Een artikel van www.carpfeeling.nl

Vissen.. Het lijkt zo makkelijk allemaal. Je zoekt thuis je spulletjes bij elkaar. Je sjouwt ze naar je auto, rijdt naar het water, bouwt je kampement op en je gaat zitten wachten op die verlossende run. Ondanks dat dit de normaalste zaak van de wereld lijkt, is het voor sommige niets minder waar. Vooral als je minder valide bent, is het in veel gemeenten een crime om überhaupt aan het water te komen. drassige paden, steile oevers en slechte verharding aan de waterkant maken het voor de rolstoelgebruiker erg moeilijk. We moeten dan ook initiatieven die ervoor zorgen dat ook de minder valide visser kan genieten van onze prachtige hobby, met 200% steunen. In dit verhaal neem ik jullie mee naar het Jan Banninkpark in Leusden waar het verhaal begint van Erik en Anita Romp.

2013-11-04-20-29-23.leusden-vissen-1

De oprichting van Hengelsport Adviescentrum Scherpenzeel
Het is augustus 2011 als het Hengelsport Adviescentrum Scherpenzeel wordt opgericht. De initiatiefnemers zijn Erik en Anita Romp welke een missie hebben die meer dan nobel is. Doordat Erik zelf chauffeur is op een rolstoelbus en Anita veel omgangservaring heeft met autistische kinderen en ze beide ook nog eens fanatiek karpervisser zijn, krijgt Erik het idee om kennis en kunde te combineren. Gezien hun schrijfsel op hun site, was vooral de rust die de mensen uitstraalde aan de waterkant, een grote motivatie voor dit initiatief. Daarnaast zag je ook duidelijk het zelfvertrouwen groeien bij de mensen als ze een vis vingen aldus hun.

Van der Valk
Voor hun initiatief zochten Erik en Anita naar een geschikt rolstoelvriendelijk water. In eerste instantie leek de put bij het Leusdense van der Valk hotel een goede optie. Deze put is namelijk vanaf de parkeerplaats prima bereikbaar. De gemeente Leusden had geen bezwaar op de locatie en even leek het erop of alles voor de wind ging. Helaas blies de leiding van het hotel 6 weken voor tijd dit feestje af. Bij nader inzien vonden ze het geen goed plan om hun dierbare parkeerplaatsen, die grenzen aan het water, af te staan aan vissers. Gelukkig vonden Erik en Anita snel een initiatief.

De IJsbreker
6 juni 2012 werd een grote stap gezet. Hengelsport Adviescentrum Scherpenzeel werd de officiële visrechthebbende voor een jaar van de ijsbaan in het Jan Banninkpark in Leusden. De IJsbreker, zoals de schaatsbaan in Leusden bekend staat, is een behoorlijke vijver met eiland in het midden. De relatief ondiepe vijver is een thuisplaats voor diverse vissoorten waaronder karper. Na het verkrijgen van de visrechten, vindt 4 dagen later een visdag plaats met een groep minder valide mensen die de dag van hun leven hebben. Hengelsportcentrum Nijkerk en Twisterboilies uit Almelo zorgen voor de nodige sponsoring waardoor er ook aan materialen en aas geen gebrek is. Deze dag werd zelfs door de Leusderkrant uitgelicht met een heus interview! Klik HIER voor diverse krantenknipsels. Dit is een .pdf bestand welke je kan downloaden.

Stekken en uitzettingen
2013-11-04-20-31-55.leusden-vissen-5Het is 18 juli als er weer vorderingen zijn. In overleg met de gemeente Leusden is er toestemming verkregen voor het maken van 40 stekken rondom de IJsbreker. Deze ruime stekken werden een 15 meter van elkaar verwijderd. Daarnaast werden de eerste woorden gesproken over de visstand en een eventuele aanvulling daarop. Ondanks dat de IJsbreker een relatief bestand aan vis kent, zou een uitzetting niet slecht zijn om de vangkansen van de vissers te vergroten. Door middel van donaties werd geld ingezameld om karper aan te kopen. De bijdragen kwamen van Erik en Anita zelf, Eddie Romp en Wil Vermeulen. Daarnaast sponsorde ook PCO Advies en EHR Dienstverlening dit goede doel. Op 11 november 2012 vond de karperuitzetting plaats. Er werden 82 schubkarpertjes uitgezet tussen de 2 en 5 kilo. De uitzetting werd gefilmd en, voor de liefhebber, gedeeld op YouTube.

Doomsday
De vijver was voorzien van nieuwe vis, de stekken waren aangelegd en er hoefde enkel nog gevist te worden. Toch was het 1 juli 2013 dat de gemeente Leusden de plannen terugtrok. De visrechten voor een nieuw jaar werden niet meer verleend. Hengelsport Adviescentrum Scherpenzeel had de rechten voor een jaar verkregen en had tijd, geld en moeite gestoken in een goed maar nu doelloos doel. Ze zagen hun droom in duigen vallen. Het argument van de gemeente om de visrechten niet meer te verlenen, waren de klachten die binnengestroomd waren van hondenbezitters en de ijsbaan zelf. De ijsbaan had klaarblijkelijk last van vissers in de zomer. Het egoïsme van, ongetwijfeld goed ter been, hondenbezitters was helemaal bijzonder te noemen.

2013-11-04-20-31-18.leusden-vissen-4

Opmerkelijk ook was dat nagenoeg alle verenigingen rondom de ijsbaan het initiatief van harte steunden. De duivenvereniging, jongerensociëteit de IJsbreker en de jeu de boules vereniging Amical de Petangue die rondom de vijver liggen, stelden hun kantine of sanitair beschikbaar voor dit goede doel. Er bleek geen vuiltje aan de lucht. Toch werden de visrechten niet meer verleend. Het vis initiatief zou teveel botsen met de andere doelgroepen die gebruik maken van het water als wandelaars/hondenbezitters.

Deze opmerkelijke actie van de gemeente Leusden zorgde voor veel ophef en zo werd het verhaal zelfs landelijk nieuws. RTV Utrecht besteedde in een reportage aandacht aan deze kwestie net als het Algemeen Dagblad een stukje in hun krant plaatste. Ook op de social media ging het verhaal als vuur en zo vonden Erik en Anita enorm veel medestanders die hun frustratie deelden. Toch heeft de gemeente Leusden tot op de dag van vandaag hun mening niet bijgesteld. Deze gang van zaken is, op zijn zachts gezegd, betreurenswaardig te noemen.

Door het economische klimaat van vandaag, zien we dat het juist voor deze groep vissers steeds moeilijker wordt om überhaupt nog bij de waterkant te geraken. Doordat de budgetten gesneden moeten worden bij gemeenten, wordt wildgroei van onkruid langs de waterkant minder tot niet meer gemaaid. Het resultaat is dat de oevers steeds meer onbegaanbaar worden. Gelukkig voor dit verhaal,hebben Erik en Anita al andere faciliteiten aangedragen gekregen in St. Oedenrode en Nijkerk om dit fantastische initiatief voort te zetten. Er is zelfs al een heuse Belgische steurentrip geweest!

Wij hopen dat dit initiatief wordt voortgezet en dat nog meer visverenigingen aansluiten om de minder valide visser de dag van zijn leven te bezorgen. Mocht je geïnteresseerd geraakt zijn in dit initiatief of wanneer je dit doel financieel zou willen steunen, dan kun je een kijkje nemen op: www.vimebe.nl. Ook de minder valide visser verdient faciliteiten zodat hij of zij kan genieten van onze prachtige hobby.

Tussen het riet en niet achter de geraniums.

Auteur: Tim van Zanten